NEWS (((( سامانه پیامکی 50001333334389 ))))
مطالب پر بازدید
مطالب تصادفی
تملک اراضی اهالی روستاها با قیمت هر مترمربع 100 تومان

طرح پمپاژ و انتقال آب سد ستارخان به مجتمع مس سونگون یکی از پروژه های نسبتاً بزرگ این مجتمع معدنی در سال های اخیر بوده که گام های اجرائی آن از سال ۱۳۸۰شروع شده و در حال حاضر فاز دوم آن در حال اجرا می باشد.

با اجرای این طرح، مجتمع مس سونگون، آب خام مورد نياز خود را از طريق سد ستارخان اهر تأمين می نماید.

هدف از طرح این مقدمه، پرداختن به این موضوع مهم و قابل تأمل می باشد که با عبور این خط لوله از اراضی زراعی روستاهایی که در مسیر طرح قرار گرفته اند اراضی اغلب اهالی روستاها به قیمت های غیرکارشناسی شده و یا بهتر بگوئیم کارشناسی های هدفدار انجام شده عمدتاً به قیمت هر مترمربع کمتر از 100 تومان توسط دست اندرکاران این پروژه(با هویت مشخص) تملک گردیده که نشان از زد و بندهای مالی فراوان در قالب اجرای این پروژه عظیم دارد.

قابل تأمل اینکه در برخی موارد حتی بدون پرداخت مبلغی از بابت خرید زمین و بدون کسب رضایت مالکین، لوله انتقال آب با حریم مربوطه(حدوداً به عرض ۳۰متر) از ملک اهالی عبور و در کنار مسیر لوله جاده ای جهت امورات تعمیراتی ایجاد شده است.

به برکت آورده های مالی اجرای این طرح، عده انگشت شماری که ظاهراً ...... معدن در اجرای این پروژه بودند برای خودشان منزلتی دست و پا کرده و صاحب ثروت و قدرت در منطقه شده اند. همان عده ای که با تهدید و ارعاب و گاهاً با چرب زبانی خاص خود اراضی زراعی مردم را که محل کسب درآمد ناچیز آنها محسوب می شد به قیمت های مضحک از چنگ اهالی درآورده و با اخذ تعهدات محضری سفت و سخت حق هرگونه جای اعتراض را نیز از آنان سلب نموده اند.

جای بسی تعجب، تأسف و تأمل دارد که در این راستا اعتراض و شکایت تعدادی از اهالی روستاها، یا در دادگستری ورزقان خاک می خورد و یا پس از چندین سال پیگیری، با اعمال نفوذ همان شخص صاحب نفوذ، رای نهائی بر محکومیت شکایت کنندگان صادر می شود. اعمال نفوذی که ظاهراً به برکت پول های هنگفت و بادآورده وی از محل .....کسب شده و علناً برای جلب توجه اشخاص و مسئولین نهادهای خاصی هزینه می شود.

انتظار می رفت بر عملکرد آن فرد مشخص و چگونگی اجرای این طرح و همچنین نحوه تملک اراضی مورد نظر، نظارت های لازم از طریق مبادی مسئول صورت می گرفت تا با تصدی گری چندین ساله یک فرد تحت عنوان ......معدن، شاهد این سوءمدیریت و پیرو آن شاهد نارضایتی عمومی اهالی مظلوم منطقه از این اقدام ناهنجار اجتماعی نباشیم.

حال که تداوم این اقدام منجر به بروز یک معضل اجتماعی و نارضایتی عمومی در منطقه گردیده؛ شایسته است در قالب تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران مورد توجه اعضای هیات تحقیق و تفحص از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و نمایندگان نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و سایر نهادهای مرتبط با موضوع قرار گیرد تا با بررسی موردی و دقیق موضوع، میزان و علت سوءاستفاده مالی به نفع شخص، اشخاص و یا نهاد خاصی از محل اجرای این پروژه روشن گردیده تا از تضییع غیرمنصفانه حق و حقوق اهالی منطقه جلوگیری به عمل آید.

در حوزه شهرستان ورزقان نیز از نماینده شهرستان، فرماندار و بخشدار، دستگاهها و ضابطین قضائی، دستگاههای نظارتی و امنیتی، اعضای شوراهای اسلامی شهرستان، دهیارها و اعضای شوراهای اسلامی روستاها، دستگاههای مسئول و مرتبط با موضوع، ذینفعان و مطلعین نیز انتظار می رود بدون تعلل، موضوع را (از جمله: میزان تخصیص اعتبارات مصوب طرح پمپاژ و انتقال آب سد ستارخان به مجتمع مس سونگون و نحوه هزینه آن در بخش تملک اراضی محدوه پروژه و ...) بصورت جدی پیگیری نموده تا ضمن روشن شدن ابعاد مطالب گفته شده، متخلفین و مسببین این اقدام منفعت طلبانه و ناپسند مشخص و هرچه سریع تر به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی گردند.

 

 ذکریا کاظم پور

تعداد بازدید از این مطلب: 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0